איך כמעט הרווחתי מאה אלף שקל

לפעמים צריך להשתמש בשכל הישר...
▪  ▪  ▪
הסיפור התחיל טוב. קיבלתי הודעה כי לפי פסיקת בית המשפט אקבל מאה אלף שקל פיצוי על הרעש שנגרם כאשר מטוסים עוברים מעל לביתי. שמחתי מאוד. הכסף היה מכסה לי את המינוס בבנק ועוד היה נשאר עודף לבזבוזים. ישבתי עם אשתי שעות רבות לתוך הלילה ותכננו איך לחלק את הכסף. שמלה לאישה צריך, נכון? ואם כבר נמצאים בחנות נקנה גם לשתי הבנות, גם טיול לארצות הברית נראה עכשיו כצורך חיוני. בקיצור, לא עצמנו עין עד שכל הכסף שאמור היה לזרום לחשבון הבנק שלנו חולק. הסכום הכולל של 3 מיליארד שקל שהמדינה חייבת לשלם כפיצויים לכל בעלי הבתים שנמצאים מתחת למסלולי המטוסים לא נראה לי מוגזם, אפילו אם יאלצו להעלות לי את המיסים, אני אצא ברווח ניכר.

אחר כך העניין הסתבך. על סמך הפסיקה התקדימית הזו, תבעו וזכו בבית המשפט כל היישובים בגליל התחתון הסובלים מרעש מטוסי חיל האוויר הממריאים מרמת דוד. השופטת בבית הדין המחוזי חיפה שמעה את כל הטענות ופסקה בפסק דין מנומק על 116 דפים שהמדינה חייבת לשלם עוד 5 מיליארד שקל פיצויים.

אחר כך תבעו כל בעלי הבתים השוכנים בקירוב למסילת הרכבת פיצויים לפי אותו תקדים. פרקליטי המדינה ניסו לטעון שרוב האנשים שרכשו דירות במקביל למסילת הברזל ידעו שתעבור שם רכבת, ולכן המחיר ששילמו היה בהתאם והם לא הפסידו דבר. השופטת דפקה על הדלפק ברוגז ואמרה כי המדינה לא הזהירה אותם לגבי הרעש שהרכבת תעשה ולכן המדינה אשמה והמדינה תשלם. "אין לדרוש מאזרח סביר שיבין לבד שכאשר הוא רוכש בית קרוב למסילת הברזל, הוא יסבול מרעש הרכבת". השופטת פסקה פיצויים לתושבי בת-גלים וקריית אליעזר בחיפה, תושבי השכונות הגובלות בפסים בתל אביב, וכל התושבים ביישובים שביניהם. כמו-כן, היא הטילה על המדינה הוצאות המשפט בסך 500 מיליון שקל שייכנסו לקופת בית המשפט. סכום הפיצויים תפח ל-23 מיליארד שקל.

פסק הדין הזה הרגיז אותי. חוצפנים! מה הם חושבים לעצמם? שיתרגלו לרעש כמו כולם! לפי הערכות באוצר, אהיה חייב להוסיף 3,000 שקלים בחודש כמס רעש! שיתביישו להם!

עורכי הדין המתוחכמים לא עצרו ולא נחו. הם הגישו תביעת-ענק בשם כל האזרחים שבתיהם גובלים עם כבישים עמוסים. גם אלו סובלים מרעש וחייבים לקבל פיצויים לפי התקדימים הקודמים. הערכה שמרנית דיברה על סכומים העולים על תקציב המדינה. המשפט עדיין התנהל כאשר הייתה תביעה של אותם עורכי דין זריזים בשם המדינה, המבקשת פיצוי מכל אלו שקיבלו 'פיצויי רעש' בטענה שהם גרמו לנזק כספי כבד לכל אותם אזרחים שלא קיבלו פיצויים.

בשלב זה הושגה פשרה מחוץ לכותלי בית המשפט, המבטלת את כל התביעות משני הצדדים. מכל המהומה הזו יצא שהמדינה תשלם 10 מיליארד שקל לעורכי הדין ועוד מיליארד נוסף לבית המשפט כהוצאות משפטי הצדק שנעשו לכל נפגעי הרעש. כך הפסדתי את מאה אלף השקל המובטחים ועוד כמה אלפים נוספים. אשתי עזבה ולקחה איתה שתי ילדות ושלוש שמלות חדשות לגמרי. נשארתי עם חוב לבנק ובית ריק ורועש.

הצילו!
תאריך:  19/08/2010

No comments: